niedziela, 1 lutego 2015

Od czego zależy sukces w SPA?


     Na sukces inwestycji SPA i hotelu SPA składa się wiele, różnorodnych czynników. Najważniejszą i priorytetową kwestią jest przygotowanie rzetelnego biznesplanu i określenie, czy zajmując się tym biznesem, będziemy w ogóle zarabiać.
        Odpowiednio wcześnie należy dokonać założeń projektowych, określić profil hotelu SPA, jego misję i kierunek rozwoju, zarówno strony hotelowej, jak i wellness. Powinniśmy określić wielkość zapotrzebowania na obiekt ze SPA oraz dokładnie przeanalizować i ocenić rynek. Tworząc biznesplan inwestycyjny warto również zwrócić szczególną uwagę na obszar geograficzny rynku (i jakie to pociągnie za sobą zmiany w stosunku do rynku obecnego) oraz dokładnie przygotować analizę szans i zagrożeń.

Przykładowa analiza SWOT pod kątem SPA:

Mocne strony:
  • wysokie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe właścicieli firmy lub odpowiednia kadra zarządzająca
  • bardzo dobra lokalizacja firmy, w przypadku DaySPA (komunikacja miejska, bliskość centrum handlowego i apartamentów), w przypadku hotelu SPA atrakcyjne położenie(morze, góry, jeziora, parki krajobrazowe)
  • nowoczesny, atrakcyjny wygląd budynku, a przy przebudowie stan pomieszczeń możliwy do zaadoptowania na pomieszczenia SPA & Wellness
  • brak konkurencyjności na niektóre usługi SPA & Wellness
Słabe strony:
  • małe doświadczenie menedżerskie osób zarządzających i inwestorów – konieczność zatrudnienia kadry specjalistów
  • brak własnych wystarczających zasobów finansowych (konieczność pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania)
  • problemy z wykwalifikowanym personelem lub w ogóle personelem do obiektu
  • konieczność kupienia dodatkowego wyposażenia SPA & Wellness, a więc inwestycji
Szanse:
  • pozyskanie funduszy unijnych
  • powiększenie bazy lokalowej o dodatkowe pomieszczenia
  • rozszerzenia działalności o np. zajęcia w plenerze dla firm i grup zorganizowanych
Zagrożenia:
  • pojawienie się nowej konkurencyjnej firmy na terenie działania hotelu SPA
  • rozszerzenie oferty usługowej przez istniejące konkurencyjne obiekty
  • jeśli podjęliśmy już decyzję i otwieramy SPA lub hotel SPA to w fazie planowania należy zdefiniować ważne parametry takie jak urządzenie obiektu SPA w taki sposób, aby przynosił on maksymalny dochód, czyli optymalne wykorzystanie powierzchni połączonej z indywidualną koncepcją przestrzeni oraz funkcjonalnym przeznaczeniem pomieszczeń

Podczas planowania należy określić następujące czynniki:
*liczbę gabinetów zabiegowych adekwatnych do wielkości obiektu
*podział SPA na strefę ,,mokrą,, i ,,suchą,,
*wydzielenie ,,centrum dowodzenia, czyli recepcji
*wydzielenie strefy ogólnie dostępnej: wypoczywalni, przebieralni i ciągów komunikacyjnych
*wydzielenie pomieszczeń socjalnych dla personelu
*wydzielenie pomieszczeń z przeznaczeniem na magazyn i pomieszczenie gospodarcze
Wszystkie pomieszczenia muszą być tak zaplanowane żeby goście czuli się komfortowo i bezpiecznie. Takie dokładne rozplanowanie pozwoli nam zaspokoić życzenia klienta, który oczekuje rozmachu przestrzennego, a zarazem intymności i wyciszenia.

      SPA to miejsce wyjątkowe. Powracamy tu do źródeł kompleksowej pielęgnacji ciała i umysłu. Dlatego na składowe sukcesu inwestycji w SPA ma ogromny wpływ dobry i profesjonalnie przygotowany personel. Na poziomie rekrutacji ważne, jest, aby wybrać odpowiednią kadrę do hotelu SPA. Kadrę posiadającą wszystkie kwalifikacje do wykonywanego zawodu. Następnie wybrany personel musi zostać sprawdzony ze swojej wiedzy praktycznej i przeszkolony pod skonstruowane menu naszego obiektu.
Personel oprócz perfekcyjnej znajomości oferty i profesjonalnie wykonywanych zabiegów, musi nauczyć się indywidualnego podejścia do klienta i szybkiego przeanalizowania jego potrzeb. Jakość usług powinna być odczuwalna przez klienta przez cały czas pobytu w SPA.
Nie należy także zapominać o odpowiednich szkoleniach dla właścicieli, managerów kadry kierowniczej oraz dyrektora hotelu. Szczególnie jest to ważne przy zmianie profilu hotelu na hotel SPA. Jeśli mamy doskonale przeszkoloną kadrę kierowniczą, to podejmie ona odpowiednie decyzje w kierunku optymalnego wykorzystania naszych zasobów i odpowiedniego rozwoju firmy. ,, Inteligentna organizacja,, odpowiedniej osoby lub grupy osób umożliwia ustalenie celów i ma nam pomóc zwiększyć szanse na ich osiągniecie przy perfekcyjnym wykorzystaniu środków którymi dysponujemy. Umiejętności organizacyjne to zdolność osiągania celów, a celem jest sukces naszego SPA.
Nieodzowna jest w tym zakresie także praca z działem sprzedaży, marketingu i recepcją hotelową oraz ścisłe współdziałanie wszystkich działów pracujących na wynik.
Niestety często można zaobserwować, że oferta SPA jest traktowana po macoszemu w komunikacji marketingowej hotelu, albo w ogóle trudno o porozumienie i współprace. To zdecydowanie odbija się we wskaźnikach produktywności i jakości.
Bardzo ważnym czynnikiem decydującym o finansowym sukcesie SPA jest optymalizacja efektywności pracy personelu i wykorzystania pomieszczeń zabiegowych. W żadnym wypadku nie może dojść do sytuacji gdzie odmawia się klientowi zabiegu w SPA z powodu braku personelu jak i odwrotnie - że pracownicy czekają w stanie gotowości, natomiast brakuje osób chętnych do skorzystania z naszych usług tzn. ,,puste przebiegi,,.
Nie mniej istotnym warunkiem osiągnięcia sukcesu naszego SPA jest odpowiednio przygotowana promocja i reklama. To prawidłowo stworzona oferta hotelowa, pakiety SPA oraz oferty specjalne pozwalają zorientować się klientom w propozycjach i wybrać najlepszą z nich dla siebie. Prasa, radio, telewizja (promocja pobytów w popularnych programach TV) oraz wszechobecny internet, popularne serwisy SPA i coraz modniejsze serwisy społecznościowe oraz marketing typu social media dają ku temu ogromne możliwości.
Strony internetowe oraz sprzedaż w sieci jest nieodzownym elementem sukcesu. Nie wystarczy jednak zainstalowanie naszej strony w internecie. Strona ta powinna tętnić życiem, aby zachęcać do wracania na nią jak najszybciej i korzystania z naszych usług.
Dlatego dział marketingu i osoba za niego odpowiedzialna spełnia ważne zadanie, to nieprzerwalna praca każdego dnia.
Warunkiem sukcesu jest przekonanie potencjalnych klientów, że to właśnie nasze SPA zaspokoi ich potrzeby i aspiracje. Odpowiednio podana informacja ułatwia dokonanie wyboru. Dlatego bardo ważne jest przemyślane i odpowiednio skonstruowane menu zabiegów. W batalii o uznanie klienta istotne jest wszystko co postrzega zmysłami, a więc oprócz aspektu czysto estetycznego: forma, piękny język, kolor, grafika, zdjęcia. Ta całość musi zachęcać do skorzystania z naszych usług. Potencjalny klient czytając lub oglądając ofertę w internecie powinien zmysłami i emocjami wprowadzić się w atmosferę jaka panuje w obiekcie. Czyż nie jest to doskonała metoda zapraszania klientów oraz zaprezentowania atmosfery i nastroju naszego SPA. Internet pozwala dotrzeć do odbiorców, do których nie mieliśmy szans dotrzeć inna drogą.

Nie zapominajmy jednak, że pełny sukces firmy to nie tylko rosnący udział rynkowy i wyniki sprzedaży produktu. Najważniejsza jest pozytywna opinia o danym ośrodku SPA, którą kreują pracownicy bezpośrednio obsługujący gościa. Stąd tak potrzebna jest elastyczność personelu, wiedza merytoryczna, uprzejmość, przyjazne nastawienie, chęć udzielania pomocy, empatia oraz pasja do zawodu. Dlatego warto inwestować w pracownika umożliwiając mu cykliczne szkolenia, pomóc rozwijać umiejętności zawodowe a następnie egzekwować i sprawdzać poziom wykonywanych usług i obsługi gościa SPA oprócz teorii i praktyki to sposób myślenia, to filozofia. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz