Na
sukces inwestycji SPA i hotelu SPA składa się wiele, różnorodnych
czynników. Najważniejszą i priorytetową kwestią jest
przygotowanie rzetelnego biznesplanu i określenie, czy zajmując się
tym biznesem, będziemy w ogóle zarabiać.
Odpowiednio
wcześnie należy dokonać założeń projektowych, określić profil
hotelu SPA, jego misję i kierunek rozwoju, zarówno strony
hotelowej, jak i wellness. Powinniśmy określić wielkość
zapotrzebowania na obiekt ze SPA oraz dokładnie przeanalizować i
ocenić rynek. Tworząc biznesplan inwestycyjny warto również
zwrócić szczególną uwagę na obszar geograficzny rynku (i jakie
to pociągnie za sobą zmiany w stosunku do rynku obecnego) oraz
dokładnie przygotować analizę szans i zagrożeń.
Przykładowa
analiza SWOT pod kątem SPA:
Mocne
strony:
- wysokie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe właścicieli firmy lub odpowiednia kadra zarządzająca
- bardzo dobra lokalizacja firmy, w przypadku DaySPA (komunikacja miejska, bliskość centrum handlowego i apartamentów), w przypadku hotelu SPA atrakcyjne położenie(morze, góry, jeziora, parki krajobrazowe)
- nowoczesny, atrakcyjny wygląd budynku, a przy przebudowie stan pomieszczeń możliwy do zaadoptowania na pomieszczenia SPA & Wellness
- brak konkurencyjności na niektóre usługi SPA & Wellness
Słabe
strony:
- małe doświadczenie menedżerskie osób zarządzających i inwestorów – konieczność zatrudnienia kadry specjalistów
- brak własnych wystarczających zasobów finansowych (konieczność pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania)
- problemy z wykwalifikowanym personelem lub w ogóle personelem do obiektu
- konieczność kupienia dodatkowego wyposażenia SPA & Wellness, a więc inwestycji
Szanse:
- pozyskanie funduszy unijnych
- powiększenie bazy lokalowej o dodatkowe pomieszczenia
- rozszerzenia działalności o np. zajęcia w plenerze dla firm i grup zorganizowanych
Zagrożenia:
- pojawienie się nowej konkurencyjnej firmy na terenie działania hotelu SPA
- rozszerzenie oferty usługowej przez istniejące konkurencyjne obiekty
- jeśli podjęliśmy już decyzję i otwieramy SPA lub hotel SPA to w fazie planowania należy zdefiniować ważne parametry takie jak urządzenie obiektu SPA w taki sposób, aby przynosił on maksymalny dochód, czyli optymalne wykorzystanie powierzchni połączonej z indywidualną koncepcją przestrzeni oraz funkcjonalnym przeznaczeniem pomieszczeń
Podczas
planowania należy określić następujące czynniki:
*liczbę
gabinetów zabiegowych adekwatnych do wielkości obiektu
*podział
SPA na strefę ,,mokrą,, i ,,suchą,,
*wydzielenie
,,centrum dowodzenia, czyli recepcji
*wydzielenie
strefy ogólnie dostępnej: wypoczywalni, przebieralni i ciągów
komunikacyjnych
*wydzielenie
pomieszczeń socjalnych dla personelu
*wydzielenie
pomieszczeń z przeznaczeniem na magazyn i pomieszczenie gospodarcze
Wszystkie
pomieszczenia muszą być tak zaplanowane żeby goście czuli się
komfortowo i bezpiecznie. Takie dokładne rozplanowanie pozwoli nam
zaspokoić życzenia klienta, który oczekuje rozmachu
przestrzennego, a zarazem intymności i wyciszenia.
SPA
to miejsce wyjątkowe. Powracamy tu do źródeł kompleksowej
pielęgnacji ciała i umysłu. Dlatego na składowe sukcesu
inwestycji w SPA ma ogromny wpływ dobry i profesjonalnie
przygotowany personel. Na poziomie rekrutacji ważne, jest, aby
wybrać odpowiednią kadrę do hotelu SPA. Kadrę posiadającą
wszystkie kwalifikacje do wykonywanego zawodu. Następnie wybrany
personel musi zostać sprawdzony ze swojej wiedzy praktycznej i
przeszkolony pod skonstruowane menu naszego obiektu.
Personel
oprócz perfekcyjnej znajomości oferty i profesjonalnie wykonywanych
zabiegów, musi nauczyć się indywidualnego podejścia do klienta i
szybkiego przeanalizowania jego potrzeb. Jakość usług powinna być
odczuwalna przez klienta przez cały czas pobytu w SPA.
Nie
należy także zapominać o odpowiednich szkoleniach dla właścicieli,
managerów kadry kierowniczej oraz dyrektora hotelu. Szczególnie
jest to ważne przy zmianie profilu hotelu na hotel SPA. Jeśli mamy
doskonale przeszkoloną kadrę kierowniczą, to podejmie ona
odpowiednie decyzje w kierunku optymalnego wykorzystania naszych
zasobów i odpowiedniego rozwoju firmy. ,, Inteligentna organizacja,,
odpowiedniej osoby lub grupy osób umożliwia ustalenie celów i ma
nam pomóc zwiększyć szanse na ich osiągniecie przy perfekcyjnym
wykorzystaniu środków którymi dysponujemy. Umiejętności
organizacyjne to zdolność osiągania celów, a celem jest sukces
naszego SPA.
Nieodzowna
jest w tym zakresie także praca z działem sprzedaży, marketingu i
recepcją hotelową oraz ścisłe współdziałanie wszystkich
działów pracujących na wynik.
Niestety
często można zaobserwować, że oferta SPA jest traktowana po
macoszemu w komunikacji marketingowej hotelu, albo w ogóle trudno o
porozumienie i współprace. To zdecydowanie odbija się we
wskaźnikach produktywności i jakości.
Bardzo
ważnym czynnikiem decydującym o finansowym sukcesie SPA jest
optymalizacja efektywności pracy personelu i wykorzystania
pomieszczeń zabiegowych. W żadnym wypadku nie może dojść do
sytuacji gdzie odmawia się klientowi zabiegu w SPA z powodu braku
personelu jak i odwrotnie - że pracownicy czekają w stanie
gotowości, natomiast brakuje osób chętnych do skorzystania z
naszych usług tzn. ,,puste przebiegi,,.
Nie
mniej istotnym warunkiem osiągnięcia sukcesu naszego SPA jest
odpowiednio przygotowana promocja i reklama. To prawidłowo stworzona
oferta hotelowa, pakiety SPA oraz oferty specjalne pozwalają
zorientować się klientom w propozycjach i wybrać najlepszą z
nich dla siebie. Prasa, radio, telewizja (promocja pobytów w
popularnych programach TV) oraz wszechobecny internet, popularne
serwisy SPA i coraz modniejsze serwisy społecznościowe oraz
marketing typu social media dają ku temu ogromne możliwości.
Strony
internetowe oraz sprzedaż w sieci jest nieodzownym elementem
sukcesu. Nie wystarczy jednak zainstalowanie naszej strony w
internecie. Strona ta powinna tętnić życiem, aby zachęcać do
wracania na nią jak najszybciej i korzystania z naszych usług.
Dlatego
dział marketingu i osoba za niego odpowiedzialna spełnia ważne
zadanie, to nieprzerwalna praca każdego dnia.
Warunkiem
sukcesu jest przekonanie potencjalnych klientów, że to właśnie
nasze SPA zaspokoi ich potrzeby i aspiracje. Odpowiednio podana
informacja ułatwia dokonanie wyboru. Dlatego bardo ważne jest
przemyślane i odpowiednio skonstruowane menu zabiegów. W batalii o
uznanie klienta istotne jest wszystko co postrzega zmysłami, a więc
oprócz aspektu czysto estetycznego: forma, piękny język, kolor,
grafika, zdjęcia. Ta całość musi zachęcać do skorzystania z
naszych usług. Potencjalny klient czytając lub oglądając ofertę
w internecie powinien zmysłami i emocjami wprowadzić się w
atmosferę jaka panuje w obiekcie. Czyż nie jest to doskonała
metoda zapraszania klientów oraz zaprezentowania atmosfery i
nastroju naszego SPA. Internet pozwala dotrzeć do odbiorców, do
których nie mieliśmy szans dotrzeć inna drogą.
Nie
zapominajmy jednak, że pełny sukces firmy to nie tylko rosnący
udział rynkowy i wyniki sprzedaży produktu. Najważniejsza jest
pozytywna opinia o danym ośrodku SPA, którą kreują pracownicy
bezpośrednio obsługujący gościa. Stąd tak potrzebna jest
elastyczność personelu, wiedza merytoryczna, uprzejmość,
przyjazne nastawienie, chęć udzielania pomocy, empatia oraz pasja
do zawodu. Dlatego warto inwestować w pracownika umożliwiając mu
cykliczne szkolenia, pomóc rozwijać umiejętności zawodowe a
następnie egzekwować i sprawdzać poziom wykonywanych usług i
obsługi gościa SPA oprócz teorii i praktyki to sposób myślenia,
to filozofia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz